EELK Usuteaduse Instituut
Logi sisse

Õppeaine 'Eetika'

Nimi inglise keeles: Ethics

Aasta:   2015/2016    2016/2017    2017/2018    2018/2019    2019/2020    

Aine koodRAK/1.03.05
Õppekeeleesti
ÕppetoolSüstemaatilise teoloogia õppetool
Ainepunkte 4 EAP
Hindamisviis Eksam

Õppeaine eesmärgid

Sissejuhatus eetikasse nii filosoofilisest kui teoloogilisest vaatepunktist, rõhuasetusega teoloogilisele eetikale.

Õpiväljundid

Üliõpilane:
- orienteerub filosoofilise ja teoloogilise eetika põhimõistetes ja -probleemides;
- tunneb filosoofilise ja teoloogilise eetika peamisi lähenemisviise;
- arutleb filosoofilise ja teoloogilise eetika vahekorra üle;
- selgitab kristliku eetose ja inimõiguste vahekorda.

Aine sisukirjeldus

FILOSOOFILINE PERSPEKTIIV: mis on eetika?; eetiline relativism: kes otsustab, mis on õige ja väär?; moraaliobjektivismi põhjendamine; väärtus: hüve otsing; egoism, omahuvi ja altruism; miks peaksin olema moraalne?; utilitarism; kantiaanlikud ja deontoloogilised süsteemid; voorustepõhised eetikasüsteemid; fakti-väärtuse probleem; moraalirealism ja skeptiline väljakutse; religioon ja eetika.
TEOLOOGILINE PERSPEKTIIV: küsimus teoloogilise eetika võimalikkusest ja sisust; eetika teema: toimimine, eluviis, elu?; usk, teadus ja usuteadus: usuteaduslik e. teoloogiline eetika; õigeksmõistuõpetus (üksnes usust) ja evangeelne eetika; dogmaatika ja teoloogilise eetika vahekord; evangeelne individuaal- ja sotsiaaleetika; evangeelse teoloogilise eetika meetodist; spirituaalsus (vaimsus) kui (teoloogilise) eetika teema? Vaimust lähtuv elu; konkretiseering: kristlik eetos ja inimõigused.

Õppekirjandus

Kohustuslik:
- Louis P. Poijman, Õiget ja väära avastamas, Eesti Keele Sihtasutus, 2005.
- Teoloogilise eetika loengukonspekt (vt ÕIS).
- Dietz Lange, Evangeelne eetika 20. sajandil (vt ÕIS).

Soovituslik lisakirjandus:
1. Allikad:
- George Wolfgang Forell (ed.), Christian Social Teachings: A Reader in Christian Social Ethics from the Bible to the Present (2012)
- Christian Ethics: Sources of the Living Tradition, ed. Waldo Beach, H. Richard Niebuhr (New York: The Ronald Press Company, 1955)
- A Textbook of Christian Ethics, ed. Robin Gill (London: T & T Clark, 2008
- Christian Ethics. An Introductory Reader, Ed by Samuel Wells, Viely-Blackwell, 2010.
- Quellentexte theologischer Ethik: Von der Alten Kirche bis zur Gegenwart, Hg. Stefan Grotefeld et al. (Stuttgart: Kohlhammer, 2006)

2. Mitme autoriga ülevaateteosed:
- The Oxford Handbook of Theological Ethics, ed. Gilbert Meilaender, William Werpehowski (Oxford [etc.]: Oxford University Press, 2005)
- The Blackwell Companion to Christian Ethics,Ed by Stanley Hauerwas and Samuel Wells, 2006
- The Cambridge Companion to Christian Ethics, Ed by Robin Gill, 2001
- Grundkurs Ethik: Grundbegriffe philosophischer und theologischer Ethik, Johannes Fischer ... [et al.], Stuttgart: Kohlhammer, 2008, 2., überarb. und erw. Aufl. (!)

3. Ühe autori tervikkäsitlused või kogumikud:
- Elmar Salumaa, Evangeelse eetika alused, toim. Jaanus Noormägi (Tallinn: EELK Usuteaduse Instituut, 2003) [orig. Evangeelse eetose alused, kd. 1-3 (1956-1958); 2003. a. väljaanne on oluliselt lühendatud ja töödeldud
- Oswald Bayer, Freedom in Response: Lutheran Ethics: Sources and Controversies, tr Jeffrey F. Cayzer (Oxford: Oxford University Press, 2007
- Martin Honecker, Einführung in die Theologische Ethik: Grundlagen und Grundbegriffe, Berlin; New York: de Gruyter, 1990 (!)
- Dietz Lange, Ethik in evangelischer Perspektive, 2. Auflage, 2002
- Johannes Fischer, Theologische Ethik. Grundwissen und Orientierung, 2002
- Martin Honecker, Grundriss der Sozialethik, Berlin; New York: de Gruyter, 1995
- Trutz Rendtorff, Ethics. Volume 1, Basic elements and methodology in an ethical theology, translated by Keith Crim, Philadelphia Fortress Press, 1986. Ethics. Volume 2, Applications of an ethical theology, translated by Keith Crim, Philadelphia: Fortress Press, 1989.

Õppemeetodid

Vaheldumisi loengud ja üliõpilase iseseisev töö. Vt lähemalt aineprogrammist!

Hindamismeetodid

Kirjalik lõppeksam.

Hindamiskriteeriumid

E - üliõpilane on omandanud miinimumteadmised, kuid käsitletud teemade üle arutlemisoskus on puudulik
D - üliõpilane tunneb kursusel käsitletud teemasid katkendlikult, oskab arutleda ainult mõne käsitletud teema üle või arutleb ebasidusalt
C - üliõpilane tunneb enamusi kursusel käsitletud teemasid, oskab arutleda nii nende teemade üle eraldi kui ka teemade omavaheliste seoste üle; aktiivne osavõtt loengutes
B - üliõpilane tunneb kõiki kursusel käsitletud teemasid, arutlemisvõime teemade üle ning teemade omavahelistes seostes orienteerumine on väga hea, võib esineda väiksemaid ebakõlasid ja ebasidusust detailides, üliõpilase oma perspektiiv ei ole välja kujundatud; aktiivne osavõtt loengutes
A - üliõpilane tunneb suurepäraselt kõiki kursusel käsitletud teemasid, oskab nende vahel seoseid luua ja nendes orienteeruda nii üldjoontes kui detailides, arutelu on sidus ning selles on näha iseseisvat mõtlemist ja üliõpilase oma perspektiivi; aktiivne osavõtt loengutes

Õppejõu nimi

Thomas-Andreas Põder

Lõpphindamise viis

Kirjalik eksam

Õpetatakse järgmistes õppekavades

2012: UT_RKH_2012  
eten